Document

درجة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن

Contributor
Alternative Title
Kaizen methodology's level of application for performance development at Hafr Al-Batin Department of Education
Date Issued
2021-05-03
Language
Arabic
Extent
أ-ن، 191 ورقة
Thesis Type
ماجستير
Institution
جامعة حفر الباطن، كلية التربية، قسم التربية وعلم النفس
Description
ملخص الدراسة :
يعتبر مدخل "كايزن" كمنهجية تحسين مستمر في رأس القائمة من برامج تهيل القيادات لممارسة تطوير الأداء الإداري الناج، كما أنه مدخل حديث أثبت فاعليته ونجاحه في إحداث نقلة نوعية في إدارة المؤسسات التعليمية وغير التعليمية.
ومن هذ الزاوية فإن استراتيجية كايزن " Kaizen " تعمل على إيجاد بيئة قيادية فاعلة بهدف التحسين المستمر في التخطيط، والتنظيم، والرقابة والتوجيه؛ كما تعد منهجية كايزن " Kaizen "اليابانية "إحدى التوجهات الحديثة لتطوير الأداء التي لاقت اهتماما كبيا من المعنيين بالممارسات التربوية، سواء في النواحي القيادية أو الإدارية أو الأكاديمية في مختلف مؤسسات التعليم؛ حيث تقوم على التطوير والتحسين المستمر للعملية التعليمية .
وفق الاعتبارات السابقة فإن أهمية تطوير الأداء الإداري لقيادات إدارات التعليم ينبغي أن يركز على التحسينات المستمرة في كافة العمليات وفي المجالات الإدارية والأكاديمية والخدمية، وإن تطبيق منهجية كايزن " Kaizen " بصورة كاملة في بيئة عمل الإدارة التعليمية سيؤدي إلى نتائج إيجابية بنسبة كبية جدا، وتحسين العمليات الإدارية، وتجويد الخدمات المقدمة من إدارة التعليم، مما يتماشى مع توجهات ومتطلبات التحسين في وزارة التعليم؛ حيث "تولي المملكة العربية السعودية قطاع التعليم اهتماما كبيا، والذي يحتل النصيب الأكبر من الميزانية العامة للدولة.
كما تساهم المملكة في تحسين جودة التعليم على الصعيد العالمي، تأكيدا على التزاماتها المحلية والإقليمية
والدولية تجاه توفير حق التعليم للجميع وجودته وتميز مخرجاته كأحد أهم مرتكزات التنمية المستدامة.
مشكلة الدراسة :
انطلاقا من أهمية دور الإدارة التعليمية كونها الجهة المعنية بالمشاركة في رسم السياسة التربوية المستمدة من فلسفة المجتمع وطموحاته، وهي جزء من منظومة الإدارة العامة في الدولة ككل، ومن منطلق التحديات التي تواجهها إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية نتيجة المتغيرات التطورات العالمية والمحلية، تستدعي إعادة النظر في كافة مكوناتها وأساليب ممارساتها، فلم تعد النظم المركزية لإدارات التعليم قادرة على عمليات التحسين وتطوير الأداء، وإن منهجية كايزن أثبتت نجاحا كبيا في تحسين مستوى الأداء المستمر، وفي ضوء الخبرة الشخصية للباحثة بحكم عملها كمشرفة تربوية، وباستقراء التجارب والدراسات المعنية بالمجال نفسه واهتمامها بتحليل الواقع لاحظت أن منهجية كايزن تحقق نتائج إيجابية في تحسين العمليات الإدارية وتجويد الخدمات في إدارة التعليم، وتسيسا على ذلك دعت الحاجة لإجراء هذ الدراسة للتعرف إلى درجة تطبيق إدارة التعليم بحفر الباطن لتطوير الأداء من منظور منهجية كايزن للتحسين المستمر ومعوقاته من وجهة نظر المشرفين التربويين ؛ إذ تمل الباحثة أن تكشف هذه الدراسة عن الجوانب الإيجابية في هذه المنهجية وآلية عملها، وما يمكن أن تسهم به في تطوير أداء المؤسسات التربوية وتحقيق أهداف رؤية المملكة 2030، وعلي تبلور التساؤل الرئيس لمشكلة الدراسة في الآتي :
ما درجة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء من وجهة نظر المشرفين التربويين في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن؟
ويتفرع عنه الأسئلة الفرعية الآتية :
1 . ما درجة إلمام منسوبي إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن بالمفاهيم الأساسية لمنهجية كايزن لتطوير الأداء من وجهة نظر المشرفين التربويين؟
2 . ما معوقات تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن من وجهة نظر المشرفين التربويين؟
3 . هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≤ a) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول تقديرهم لدرجة الإلمام بمنهجية كايزن لتطوير الأداء تعزى للمتغيرات التالية النوع الاجتماعي، وعدد سنوات الخدمة، والمركز الوظيفي؟
4 . هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≤ a) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول تقديرهم لدرجة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء تعزى للمتغيرات التالية النوع الاجتماعي، وعدد سنوات الخدمة، والمركز الوظيفي؟
5 . هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 ≤ a) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول تقديرهم لمعوقات تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء تعزى للمتغيرات التالية النوع الاجتماعي، وعدد سنوات الخدمة، والمركز الوظيفي؟
أهداف الدراسة :
سعت الدراسة الحالية إلى تحقيق الأهداف التالية :
1 . التعرف إلى مدى إلمام منسوبي إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن بمنهجية كايزن.
2 . التعرف إلى معوقات تطبيق منهجية لتطوير الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن من وجهة نظر المشرفين التربويين.
3 . التعرف إلى الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≤ a) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول تقديرهم لدرجة الإلمام بمنهجية كايزن لتطوير الأداء، في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن تعزى لمتغيرات : النوع الاجتماعي، وعدد سنوات الخدمة، والمركز الوظيفي.
4 . التعرف إلى الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≤ a) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول تقديرهم لدرجة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن تعزى لمتغيرات : النوع الاجتماعي، وعدد سنوات الخدمة، والمركز الوظيفي.
5 . التعرف إلى الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≤ a) بين متوسطات استجابة أفراد عينة الدراسة حول تقديرهم لمعوقات تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن تعزى لمتغيرات : النوع، وعدد سنوات الخدمة والمركز الوظيفي .
أهمية الدراسة :
تنبع أهمية الدراسة من أهمية الموضوع الذي تتناوله الدراسة الحالية وهو "درجة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن من وجهة نظر المشرفين التربويين"، ويمكن إبراز أهمية الدراسة الحالية في النقاط التالية :
الأهمية النظرية :
1 . حاجة الميدان التربوي إلى محتوى معرفي متكامل لمنهجية كايزن للتحسين المستمر ودورها المميز في تطوير المؤسسات التربوية .
2 الإسهام في إثراء المكتبة العربية؛ حيث إ ن تطبيق منهجية كايزن موضوع الدراسة -على حد علم الباحثة- من المنهجيات الحديثة التي تسهم في تحسين ممارسات المؤسسات التربوية.
3 . توافق الدراسة مع أهداف رؤية المملكة 2030، والتي ركزت على العناية بتطوير أداء المؤسسات التعليمية حسب ما أشير في المنصة الوطنية الموحدة (1442).
الأهمية التطبيقية :
1 . يمكن للدراسة أن تساعد القائمين على سياسة التعليم من خلال لفت انتباههم إلى تصميم وإدخال آليات جديدة لتطوير الأداء والتحسين المستمر في إدارات التعليم في ضوء منهجية كايزن .2 . يمكن للدراسة مساعدة المسؤولين في إدارة تعليم حفر الباطن للعمل على تطوير الأداء من خلال تحديد أوجه الهدر ونقاط الضعف في العمليات الإدارية بإدارة التعليم.
3 . يمكن للدراسة أن تسهم في تمهي الكوادر الإدارية والإشرافية للنهو بمستوى الأداء في إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن من خلال تطبيق منهجية كايزن بما تملكه من استراتيجيات متطورة ومرنة تسهم في تحقي النجاحات الإدارية والأكاديمية في العمل الإداري.
4 . قد تساعد القائمين والمسؤولين عن التعليم بمحافظة حفر الباطن في إعداد خطة عامة لاختيار قيادات إدارات التعليم وتدريبهم وتهليهم لتطوير الأداء من خلال تطبيق منهجية كايزن من أجل التحسين المستمر.
5 . قد تفيد هذ الدراسة من خلال نتائجها ومقترحاتها بتدعيم فكرة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارات التعليم على مستوى المملكة عامة.
منهج الدراسة :
استخدمت الدراسة المنهج المسحي بما يتناسب مع موضوع الدراسة وأبعادها وأهدافها.
مجتمع الدراسة والعينة :
تكون مجتمع الدراسة من جميع المشرفين التربويين بإدارة تعليم محافظة حفر الباطن وعددهم (318) : (151) مشرفا و(167) مشرفة.
استخدمت الباحثة أسلوب الحصر الشامل لجميع أفراد المجتمع، والذين بلغ عددهم (288)، حيث بلغ عدد المشاركون في الدراسة الأساسية (266) من المشرفين التربويين بإدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن.
أداة الدراسة :
تكونت أداة الدراسة من (44) عبارة مقسمة على ثلاثة أبعاد هي :
- البعد الأول : درجة إلمام منسوبي إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن بمنهجية "كايزن Kaizen" للتحسين المستمر، وعدد عباراته (13) عبارة.
- البعد الثاني : درجة تطبيق منسوبي إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن منهجية "كايزن Kaizen" للتحسين المستمر، وعدد عباراته (19) عبارة.
- البعد الثالث : معوقات تطبيق منهجية "كايزن Kaizen" في عمليات إدارة التعليم بمحافظة حفر الباطن الإدارية (التخطيط، التنظيم، الرقابة والتوجيه)، وعدد عباراته (12) عبارة.
الأساليب الإحصائية :
استخدمت الباحثة -في معالجة بيانات الدراسة- عدة أساليب إحصائية مناسبة لطبيعة الدراسة وأهدافها، وهي :
✓ التكرارات والنسب المئوية للتعرف على الخصائص الشخصية والوظيفية لأفراد عينة
الدراسة.
✓ معامل ارتباط بيرسون : لحساب صدق الاتساق الداخلي لأداة الدراسة.
✓ معامل ألفا کورنباخ : لحساب معامل ثبات المحاور المختلفة لأداة الدراسة.
✓ المتوسط الحسابي : لمعرفة مدى ارتفاع أو انخفاض استجابات أفراد الدراسة عن المحاور الرئيسية (متوسطات العبارات)، مع العلم بأنه يفيد في ترتيب ا اور حسب أعلى متوسط حسابي.
✓ الانحراف المعياري : للتعرف على مدى انحراف استجابات أفراد الدراسة لكل عبارة من
عبارات متغيرات الدراسة، ولكل محور من المحاور الرئيسة عن متوسطها الحسابي.
✓ استخدام اختبار (ت) (T-test) لمعرفة الفروق بين المتوسطات الحسابية فيما يتعلق بالمتغير المكون من فئتين مثل النوع (ذكر – أنثى) والمركز الوظيفي (مشرف – رئيس قسم(.
✓ استخدام تحليل التباين أحادي الاتجاه (One-way AOVA) لمعرفة دلالة الفروق بين المتوسطات الحسابية للمتغير من ثلاث فئات سنوات الخدمة (أقل من 5 سنوا ت- من 5 إلى 10 سنوات - أكثر من 10 سنوات(.
✓ استخدام اختبار (Least Significant Difference) للمقارنات البعدية لتحديد مصدر الفروق بين متوسطات الاستجابات في حال وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير (عدد سنوات الخدمة(.
النتائج :
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج مفادها التالي :
1 . إن درجة معرفة منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم جاءت بمتوسط حسابي بلغ (3.28)، وبدرجة متوسط .
2 . إن درجة تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم جاءت بمتوسط حسابي بلغ
(3.46)، وبدرجة عالية .
3 . إن معوقات تطبيق منهجية كايزن لتطوير الأداء في إدارة التعليم جاءت بمتوسط حسابي بلغ (3.12)، وبدرجة متوسطة.
4 . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05( بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة إلمام منسوبي إدارة التعليم بمنهجية كايزن تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، والمركز الوظيفي. بينما كان هناك فروق بمتغير الخبرة لصالح ذوي الخبرة (أكبر من 10 سنوات(.
5 . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05( بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة تطبيق منسوبي إدارة التعليم لمنهجية كايزن تعزى لمتغير الخبرة، بينما كان هناك فروق تعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث، إضافة إلى وجود فروق تعزى للمركز الوظيفي هي لصالح رؤساء الأقسام.
6 . وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين استجابات أفراد عينة الدراسة حول معوقات تطبيق منهجية كايزن في عمليات إدارة التعليم (التخطيط، التنظيم، الرقابة والتوجيه) تعزى لمتغير المركز الوظيفي، وهي لصالح المشرفين التربويين.
أهم التوصيات والمقترحات :
في ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها :
1 . إعداد ورش تدريبية لجميع العاملين على استراتيجيات "كايزن" وخطواتها.
2 . تحديد المشكلات المخفية ومعالجتها، وإبراز الجوانب التي تتطلب التطوير والتحسين المستمر.
3 . تب منهجية "كايزن" للتحسين المستمر في إدارات التعليم قبل الجامعي.
4 . اتباع أسلوب الإدارة المرنة وتحسين معنويات العاملين.
5 . بناء برامج تطوير الأداء والتحسين المستمر.
6 . تطبيق أسلوب التطوير المستمر التدريجي على ما يتم داخل موقع الأحداث والعمليات، والبحث عن السبب الحقيقي وراء المشكلة، ووضع قاعدة لتجنب تكرار المشكلة.
7 . التخلص من الهدر (الفاقد في العمليات - الموارد والوقت) ؛ وذلك من خلال إجراءات عملية تتمثل في فهم الفاقد، ومنع الخطأ، والتبسيط، والتعاون المتميز.
Summary :
The "Kaizen" approach as a continuous improvement methodology is considered at the top of the list of leadership qualification programs for the practice of developing successful administrative performance. It is also a modern approach that has proven its effectiveness and success in making a qualitative shift in the management of educational and non-educational institutions.
Thus, the Kaizen strategy works to create an effective leadership environment with the aim of continuous improvement in planning, organizing, controlling and directing; The Japanese "Kaizen" methodology is also "one of the modern trends in performance development that has attracted great interest from those concerned with educational practices, whether in the leadership, administrative or academic aspects in various educational institutions, as it is based on continuous development and improvement of the educational process."
Accordingly, the importance of developing the administrative performance of the leaders of education departments should focus on continuous improvements in all operations and in the administrative, academic and service fields. The full implementation of the Kaizen methodology in the educational administration's work environment will lead to significantly positive results, in addition to improving administrative processes and improving the services provided by the Education Department. This is in line with the directions and requirements for improvement in the Ministry of Education. The Kingdom of Saudi Arabia pays great attention to the education sector, which occupies the largest share of the state's general budget. The Kingdom also contributes to improving the quality of education at the global level, emphasizing its local, regional and international commitments towards providing the right to education for all, while emphasizing the quality of this education and the excellence of its
outputs, as education is one of the most important pillars of sustainable development.
Problem of the Study :
The educational administration and given the importance of its role as one of the concerned parties in setting the educational policy derived from the philosophy and aspirations of the society, and considering that it is part of the public administration system in the state and out of the challenges faced by the education departments in the Kingdom of Saudi Arabia as a result of global and local changes and developments, therefore it is required to reconsider the all of its components and methods of practice. However, the central systems of education departments are no longer able to conduct improvement and performance development processes, and the Kaizen methodology has proven to be highly successful in improving the level of continuous performance. Considering the researcher's personal experience by virtue of her work as an educational supervisor, and by extrapolating the experiences and studies concerned with the same field and her interest in analyzing reality, she noticed that the Kaizen methodology achieves positive results in improving administrative processes and improving services in the education administration. Accordingly, there was a need to conduct this study to identify the level of application of the Education Department in Hafr Al-Batin to develop performance from the perspective of the Kaizen methodology for continuous improvement and its obstacles from the point of view of educational supervisors. The researcher hopes that this study will reveal the positive aspects of this methodology and its mechanism of action, and what it can contribute regarding developing the performance of educational institutions and achieving the goals of the Kingdom's 2030Vision. Accordingly, the main question of the study problem is as follows:
What is Kaizen methodology's level of application to develop performance from the point of view of educational supervisors in the Department of Education in Hafr Al-Batin city?
The following sub-questions are derived from it:
1. What is the degree of familiarity of the employees of the Education Department in Hafr Al-Batin city with the basic concepts of the Kaizen methodology for developing performance from the educational supervisors' point of view?
2. What are the obstacles to applying the Kaizen methodology to develop performance in the Education Department in Hafr Al-Batin from the educational supervisors' point of view?
3. Are there statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) between the means of response of the study sample members about their estimation of the degree of familiarity with the Kaizen methodology for performance development due to the following variables: gender, number of years of service, and job position?
4. Are there statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) between the means of response of the study sample members about their estimation of the level of application of the Kaizen methodology for performance development due to the following variables: gender, number of years of service, and job position?
5. Are there statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) between the response averages of the study sample members about their assessment of the obstacles to applying the Kaizen methodology for performance development due to the following variables: gender, number of years of service, and job position?
Objectives of the Study :
1. Identifying the degree of familiarity of the employees of the Education Department in Hafr Al-Batin city with the basic concepts of the Kaizen methodology.
2. Identifying the obstacles to applying the Kaizen methodology to develop performance in the Education Department in Hafr Al-Batin from the educational supervisors' point of view.
3. Identifying the statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) between the means of response of the study sample members about their estimation of the degree of familiarity with the Kaizen methodology for performance development due to the following variables: gender, number of years of service, and job position.
4. Identifying the statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) between the means of response of the study sample members about their estimation of the level of application of the Kaizen methodology for performance development due to the following variables: gender, number of years of service, and job position.
5. Identifying the statistically significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) between the response averages of the study sample members about their assessment of the obstacles to applying the Kaizen methodology for performance development due to the following variables: gender, number of years of service, and job position.
Significance of the Study
The significance of the study stems from the importance of the topic covered by the current study, which is "the level of application of the Kaizen
methodology to develop performance in the education administration in Hafr Al-Batin city from the educational supervisors' point of view."
The Theoretical Significance :
1. The educational field's need for an integrated knowledge content of the Kaizen methodology for continuous improvement and its distinctive role in the development of educational institutions.
2. Contribute to enriching the Arab library; as the application of the Kaizen methodology, the subject of the study, as far as the researcher knows, is one of the modern methodologies that contribute to improving the practices of educational institutions.
3. The study agrees with the goals of the Kingdom's 2030Vision, which focused on developing the performance of educational institutions, as indicated in the Unified National Platform (1442).
The Empirical Significance :
1. The study can help those in charge of education policy by drawing their attention to the design and introduction of new mechanisms for performance development and continuous improvement in education departments considering the Kaizen methodology.
2. The study can assist officials in the Education Department of Hafr Al-Batin to work on developing performance by identifying the areas of waste and weaknesses in the administrative processes of the Education Department.
3. The study can contribute to the training of administrative and supervisory cadres to improve the level of performance in the Department of Education in Hafr Al-Batin city through the application of the Kaizen methodology with its advanced and flexible strategies that contribute to achieving administrative and academic successes in administrative work.
4. It may assist those in charge of education in Hafr Al-Batin city in preparing a general plan for selecting leaders of education
departments, training and qualifying them to develop performance through the application of the Kaizen methodology for continuous improvement.
5. This study, through its results and suggestions, may be useful in supporting the idea of applying the Kaizen methodology to develop performance in education departments at the level of the Kingdom in general.
Methodology of the Study :
The study used the survey method in accordance with the subject, dimensions, and objectives of the study.
Study Population and Sample :
The study population consisted of all educational supervisors in the Education Department of Hafr Al-Batin city, and their number: (151) male supervisors and (167) female supervisors. The researcher used a comprehensive inventory method for all (288) members of the population, as the number of participants in the basic study was (266) educational supervisors from the Department of Education in Hafr Al-Batin city.
Instrument of the Study :
The instrument of the study consisted of (44) items divided into three dimensions:
- The first dimension: the degree of familiarity of employees of the Education Department in Hafr Al-Batin with the "Kaizen" methodology for continuous improvement, (13) items.
- The second dimension: the degree to which employees of the Education Department in Hafr Al-Batin city apply the "Kaizen" methodology for continuous improvement, (19) items.
- The third dimension: Obstacles to applying the "Kaizen" methodology in the operations of Education Department in the administrative city of Hafr Al-Batin (planning, organization, control and guidance), (12) items.
Statistical methods:
In processing the study data, the researcher used several statistical methods appropriate to the nature and objectives of the study, which are:
• Frequencies and percentages to identify the personal and functional characteristics of the study sample members.
• Pearson correlation coefficient: to calculate the validity of the internal consistency of the study instrument.
• Cronbach's Alpha Coefficient: to calculate the reliability coefficient of the different dimensions of the study instrument.
• Arithmetic mean: to find out the extent to which the study members' responses rise or fall on the main dimensions (the means of items), knowing that it is useful for arranging the dimensions according to the highest arithmetic mean.
• Standard deviation: to identify the extent of the deviation of the responses of the study members to each of the items of the study variables, and for each of the main dimensions from its arithmetic mean.
• T-test to find out the differences between the arithmetic means regarding the variable consisting of two categories such as gender (male - female) and job position (supervisor - department head).
• One-way analysis of variance (AOVA) to find out the significance of the differences between the arithmetic means of the variable from three categories of service years (less than 5 years - from 5 to 10 years - more than 10 years).
• Using the (Least Significant Difference) test for dimensional comparisons to determine the source of the differences between the average responses if there are statistically significant differences for the variable (number of years of service).
Results :
1. The degree of knowledge of the Kaizen methodology for developing performance in Department of Education came with an arithmetic mean of (3.28), and a medium degree.
2. The level of application of the Kaizen methodology for developing performance in the management of education came with a mean of (3.46), and with a high degree.
3. The obstacles to the application of the Kaizen methodology for developing performance in the Department of Education came with a mean of (3.12), and to a medium degree.
4. There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the responses of the study sample members about the degree of familiarity of the employees of the Education Department with the Kaizen methodology due to the variable of gender and job position. While there were differences in the variable of experience in favor of those who are more experienced (more than 10 years).
5. There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the responses of the study sample members about the degree to which employees of the Education Department apply the Kaizen methodology due to the variable of experience, while there were differences due to the gender variable in favor of females, in addition to the presence of differences attributed to the job position in favor of department heads.
6. There are statistically significant differences at the level (0.05) between the responses of the study sample members about the obstacles to applying the Kaizen methodology in the Education Department processes (planning, organization, control and guidance) due to the variable of job position, which is in favor of the educational supervisors.
The most Important Recommendations and Suggestions :
1. Conducting training workshops for all employees on "Kaizen" strategies and steps.
2. Identifying and addressing the hidden problems and highlighting the aspects that require continuous development and improvement.
3. Adopting the "Kaizen" methodology for continuous improvement in pre-university education departments.
4. Following the flexible management method and improve the morale of the employees.
5. Building performance development and continuous improvement programs.
6. Applying the gradual continuous development method to what is happening within the site of events and operations, searching for the real cause behind the problem, and setting a rule to avoid recurring the problem.
7. Elimination of waste (wastes in operations - resources and time); This is done through practical procedures such as understanding loss, error prevention, simplification, and distinguished cooperation.
Note
يشتمل على مستخلص باللغتين العربية والإنجليزية
Same Subject
Article
26
الزهراني، إبراهيم بن حنش بن سعيد
جامعة حفر الباطن
2020